"The role of the artist is to make revolution irresistable." Trastevere, Rooma 2013.

torstai 27. kesäkuuta 2013

Paula Noronen: Emilian päiväkirja - Supermarsu ja lööppilehmän tapaus

 
Emilian päiväkirjoissa on Pauliina Mäkelän kuvitus. 
Jo ilmestyneet Emilian päiväkirjat, kuten Supermarsu ja lööppilehmän tapaus, oli luettu jo iltasatuina kirjasta. Äänikirja otettiin mukaan mökkimatkalle, joka meillä kestää yli kolme tuntia. Ensin tarinaa kuunteli perheen 11-vuotias, joka oli äänikirjan lainannut. Hyvin pian Emilian ja Marsu-Halosen seikkailuihin tempautui mukaan myös 6-vuotias ja jossain vaiheessa 13-vuotias takapenkkiläinenkin pyysi ääntä kovemmalle.

Norosella on kyky luoda kiinnostavat henkilöt ja sopivan viistot juonenkäänteet, joita aikuinenkin seuraa mielellään. Erityisesti ihailen hänen henkilöidensä nimien kuvailevuutta, joista paras on ”vanupuikonnäköinen Anneli”, Emilian isän uusi naisystävä. Poika, johon Emilia on vähän ihastunut, on nimeltään Lasse Kaaltio, liian nätti ja mukava uusi luokkakaveri Mona Ranta ja biologianopettaja Seija Lipsanen.
Noronen käsittelee monia ilmiöitä, jotka koskettavat Supermarsu  –kirjojen nuorta lukijakuntaa: vanhempien eroa ja työttömyyttä, kavereita, kiusaamista, julkkiskulttia, koulujen projekteja, jotka onneksi kai harvemmin  ovat yhtä mielettömiä kuin kirjan EU-projekti, missä eläimet pitää saada tuottamaan mahdollisimman paljon.
Kritiikki ei kuitenkaan ole osoittelevaa, eikä aina edes ironista. Kreisiys on Norosen paras ase, millä voi syystäkin sohia aikamme hullutuksia. Susanna Haaviston hieman käheä, mutta lämmin ääni loi tarinalle turvallisen ja miellyttävän vireen. Haaviston kaltainen taitava lukija osaa eläytyä kuulijan kannalta juuri sopivasti niin että tekstille ja kuulijallekin jää tilaa.
Parasta kirjassa oli 11-vuotiaan mielestä huumori, 6-vuotiaan mielestä taas Rasva-Anteron syntymäpäivät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti